piątek, 7 grudnia 2012

Komisja Dobrego Porządku w Poznaniu 1780 - 1784

TytułKomisja Dobrego Porządku w Poznaniu 1780-1784
AutorBogna Tyszkiewicz
WydawnictwoWydawnictwo Miejskie
Oprawamiękka
Rok wydania2005
 
 
 
     Komisje Dobrego Porządku utworzył Sanisław August Poniatowski 1 czerwca 1765 roku dla Starej i Nowej Warszawy .Sejm w 1768 roku zdecydował o utworzeniu KDP dla wszystkich miast królewskich .
Do ich kompetencji należał nadzór nad fnansami miejskimi,kontrola działalności cechów rzemieślnichych i gildii kupieckich.Decydowały o remontach w miastach ,o pozwoleniach zakupu domów bądz tego wprost wymagały w stosunku do osób Poznaniakami a nawet i Polakami nie będącymi a chcącymi do cechu należeć.
   Nadano komisji sporo zadań , miału podzwignąć i upadku zarówno handel,rzemiosło jak zająć się podatkami, rozliczenimi, spłatą dugów, odzyskiwaniem nienależnie zajmowanych ziem. Co brzmi znajomo ,czyli temat wciaąż aktualny po zabronieniu dzidziczenia majątu przez zakonników zajęto się i płaceniem przez nich podatków.
 
         Sporo radosci przyjemności sprawiło mi sprawdzanie nieznanych mi określeń, nie wiem jak inni czytelnicy ale ja lubię czytać książkę,która zmusza mnie do poszukiwań wyjaśnień w innych zródłach ,zachęca do szukania informacji w encyklopediach, słownikach czy internecie.
 
    Taki partacz przykładowo, potocznie kojarzy się ze spartaczeniem jakiejś pracy, zadania, a jak to było w owych czasach? Ja nie wiedziałam, sprawdziłam i mam nadzieję że zapamiętam. Zachęcam Was do tego. Nazwy zawodów nieistniejących , coś pysznego a ile radości gdy człowiek wie albo dobrze się domyśla. Podatki, hm to jest dopiero ciekawy temat takie rynsztokowe ,podymne albo półdymne ach jak przy tym wyobraznia pracuje ,też nie zdradzę cóż to jest.
 
 
 Sporo fragmentów kiedy się je czyta powoduje że człowiek się zastanawia jakim cudem przez tyle lat nic się nie zmieniło? Bądz jak w przypadku gaży dla członków komisji , nachalnie pobrzmiewa pytanie dlaczego to akurat uległo zmianie?
 
 Gdyby tak dzisiaj ,choć to już trochę pózno, zastosować poniżej zacytowaną zasadę:
 
   "Ponieważ... >jest prawdziwą każdego społeczeństwa spokojnością i Jego (...) pomyślnością ,gdy się własnym, (bez cudzego)obchodzi majątkiem< ,więc Komisja Dobrego Porządku surowa zakazała miastom i cechom zaciągania długów"  
 
   
Jednak najsmaczniejszy kąsek pozostawiłam na koniec. W Aneksie zawarta jest treść ustaw dla miasta Poznania w roku 1780 ustalonych.
 
  Ocena ksiązki : 5,5/6
 
   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz