sobota, 28 kwietnia 2012

Radek Knapp "Instrukcja obsługi Polski"

Radek Knapp "Instrukcja obsługi Polski"
   Książka wydana jest w mojej ulubionej serii "Bieguny" wydawnictwa Carta Blanca ,zatem gdy zobaczyłam ją na półce w bibliotece jej los był przesądzony.Musiałam ją przeczytać.
  Autor książki to Polak mieszkający od 12 roku życia w Austrii.Muszę to zaznaczyć gdyż przy czytaniu książki da się zauważyć iż p.Knapp pisał wielokrotnie o Polsce sprzed lat.Nie jest to zarzut,jestem z tego powodu niezwykle zadowolona,z przyjemnością przeczytałam o czasach swego dzieciństwa."Orbisowskie" hotele,opis przekraczania granicy przed 1989 rokiem,Pałac Kultury i Nauki w Warszawie,przy każdej okazji autor nawiązuje do nie tak dawnej przeszłości Polski.
  Nie tylko zresztą.
  Takie sprawy jak wszechobecny katolicyzm, ojciec Rydzyk i kuchnia z jej tradycyjnymi potrawami tj. bigos, flaki czy żurek to oczywistość,która po prostu musiała znalezć się w ksiązce o mojej ojczyznie.

     Wiele przyjemności sprawiły mi rozdziały "Niech pan  wraca do domu panie Polański" wbrew pozorom nie tylko o Romanie Polańskim; "Czterej pancerni i pies", "Janosik" czy "Stawka większa niż życie" ( uprzedzałam że będzie o PRLu) to seriale które oglądali znali wszyscy bez wyjątku podobnież i sam autor.
    Drugi równie bliski mi rozdział to "Koło ratunkowe pana Samochodzika" o literaturze. Może wreszcie dzięki panu Radosławowi ludzie zapamiętają że Henryk Sienkiewicz NIE DOSTAŁ Nagrody Nobla z a"Quo Vadis", tu muszę szanownego Pana zmartwić,nie tylko za granicą funkcjonuje to błędne przekonanie.Do dziś niestety w polskich szkołach ( no nie wszystkich) dzieci uczą się tej wierutnej bzdury. Dla odmiany zaś i dobra wiadomość nie jest tak zle z pamięcią o Kornelu Makuszyńskim czy Adamie Bahdaju jak się wydaje.
     Dużym plusem książki jest to że nie skupia się tylko na tym co warto zobaczyć i zjeść ale i na tym jak zrozumieć duszę Polaka. A jak tam jest z tą duszą i Polską w ogóle? Czym różni się Warszawa od Krakowa?Która z kobiet porywa więcej męskich serc Maria Walewska czy Pola Negri? Do czego Markowi Hłasce potrzebny był koń? Jak Leopold Tyrmand wygrał II wojnę światową?
  Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedz w książce.

  Ocena książki:  4,5/6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz